RBL
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

Побережна Анастасія Олександрівна НЕНОРМАТИВНА ЛЕКСИКА ЯК ПРОЯВ ДЕГРАДАЦІЇ МОВНОЇ КУЛЬТУРИ

Перейти донизу

Побережна Анастасія Олександрівна НЕНОРМАТИВНА ЛЕКСИКА ЯК ПРОЯВ ДЕГРАДАЦІЇ МОВНОЇ КУЛЬТУРИ Empty Побережна Анастасія Олександрівна НЕНОРМАТИВНА ЛЕКСИКА ЯК ПРОЯВ ДЕГРАДАЦІЇ МОВНОЇ КУЛЬТУРИ

Повідомлення автор Admin Ср Лют 24, 2016 8:38 am

Анастасія Олександрівна Побережна
студентка геолого-екологічного факультету, ДВНЗ «Криворізький національний університет», nastya.poberezhnaya.98@mail.ru

НЕНОРМАТИВНА ЛЕКСИКА ЯК ПРОЯВ ДЕГРАДАЦІЇ МОВНОЇ КУЛЬТУРИ

На певному, невідомому історикам, етапі розвитку в українській мові виникає окрема ланка – нецензурна лексика. Лихослів'я або лайка, як частина ненормативної лексики, має коріння в релігійних віруваннях людей. Використання лайки вказувало на часто негативне ставлення до прийнятих законів того часу. Таким чином місцеве населення відображало своє табу на певні речі. З релігійного погляду така лексика сприймається як гріх.
У ХХІ ст. наявністю непристойних слів нікого не здивуєш. Якщо колись на них був попит у літературі, то зараз це частина побуту. Підлітки доводять свою «крутість» лайкою, а от дорослі часто просто не можуть висловлюватись по-іншому. Галина Кожухар у своїй роботі «Нецензурна лексика в міжусобній комунікації» писала: «Даній лексиці і відповідній жестикуляції притаманні вираз агресивної вульгарності, переступання риси нормативної поведінки, прагнення викликати різку фрустрацію у того, кому вони призначені, образити гідність іншої людини [2]».
Така мова є заразною, адже коли людина потрапляє в певний колектив, вона часто переймає їх розмовний стиль. І таким чином нецензура поширюється серед людей. У радянські часи був суворий контроль, тому народ не міг вільно говорити, як часом говорять, «матом». Але з розпадом СРСР з’являється свобода слова, зникають чисельні заборони й у результаті падає культурний рівень. Якщо раніше подібні слова могли собі дозволити вживати злочинці, п’яниці й інші подібні до них, то зараз час змінився, і люди змінились, але не на краще. Ненормативна лексика розповсюдилася практично в усіх сферах життя – дуже часто можна натрапити на подібні слова в сучасній літературі, у кіно, на телебаченні.
Якщо розглядати телебачення окремо, то можна помітити дуже кумедну ситуацію, коли по телевізору серед білого дня йдуть передачі, які містять масу неприйнятного, а в час, коли зазвичай діти йдуть до ліжка, починають показувати мультфільми. Таким чином майбутнє покоління переймає негарні слова не тільки під час почутих від батьків сварок, а й у момент перегляду телевізора.
Ще одним сучасним злом є Інтернет, який, з одного погляду, є дуже корисним, з іншого,– шкідливим. Його простори просто переповнені ненормативною лексикою. Більшість не використовують всесвітню павутину за призначенням, наприклад для пошуку інформації для навчання, а відвідують сайти, які шкодять культурі. А найголовніше те, що зазвичай батькам важко контролювати те, з якою метою використовується Інтернет їхніми дітьми. Тому для телебачення і світових мереж повинна бути встановлена цензура.
Ненормативна лексика в наш час є масштабною проблемою. Люди настільки звикли до її вживання, що тепер вона стала однією з важливих потреб. При неможливості – спрямований всередину вибух. Унаслідок знищення за допомогою грубої лексики соціальних табу, той, хто лається, та його опонент опиняються в атмосфері гармонії навколишнього світу, створеної саме за рахунок того, що в цей момент вони присутні при серйозному порушенні норм, які самі зазвичай визнають [3]. Чим міцнішим є табу, яке порушується, тим різкішим є збудження як реакція на нього.
Нецензурна лексика є проявом деградації мовної культури. Важливо знати, що груба лексика завдає шкоди не лише тим, хто вживає подібні гострі слова, а й тим, хто все це чує. Проблема стала настільки великою, що боротися з нею стало майже неможливо. Словниковий запас людей став таким мізерним, що більшість не може вільно висловити свою думку без нецензурної лексики.
Деякі люди взагалі вважають, що з використанням цих слів речення стає більш емоційно забарвлене. Але існує безліч інших доречних слів, завдяки яким можна зробити мову більш яскравою та милозвучною.
Хоч ця проблема є досить серйозною, але, доклавши значних зусиль, її можна розв’язати. Достатньо почати з себе та своїх дітей. Якщо правильно виховувати майбутнє покоління, можна уникнути некультурної поведінки та мови загалом. Найголовніше – донести до дитини думку про те, що вживати лайливі слова некультурно [1]. Якщо ж не звертати на це увагу з самого дитинства, то в старшому віці виправити ситуацію буде доволі складно. Та, як правило, значний відсоток населення навіть не намагається контролювати правильність свого спілкування. І як результат, мова не лише зупинить свій розвиток, а й почне деградувати. А без мовного розвитку неможливий і розвиток культури, науки, освіти та всіх інших сфер суспільства. І як жартують в Інтернеті, похвалитися кількістю матів можна лише в шахах. Тож кожен обирає свій шлях – засмічувати українську мову ненормативною лексикою або ж сприяти її культурному розвитку.
Список використаних джерел
1. http://www.vash-psiholog.info
2. Жельвис В. И. Поле брани: Сквернословие как социальная проблема в языках и культурах мира / Жельвис В.И. – М.: Ладомир, 2001. – С. 36 –37.
3. Леся Ставицька. Українська мова без табу. Словник нецензурної лексики та її відповідників / Леся Ставицька. – К.: Критика, 2008. – С.14.

Admin
Admin

Кількість повідомлень : 106
Дата реєстрації : 15.02.2016

https://rblacup.ukraine7.com

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми
» Гриценко Ольга Віталіївна КУЛЬТУРА ЛЮДСЬКОГО СПІЛКУВАННЯ – ЧАСТКА ЗАГАЛЬНОЇ МОРАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТОСТІ
» Бігар Катерина Іванівна ПЕРЕКЛАД ЯК ВИД МІЖМОВНОЇ КОМУНІКАЦІЇ СПРЯМОВАНИЙ НА ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У МЕЖАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВНОЇ ПОЛІТИКИ ЗОСЕРЕДЖЕНОЇ НА КУРС ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ
» Долінська Марія Олександрівна ЗАСТОСУВАННЯ ПРОЕКТНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ВИВЧЕННІ ЕКОНОМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН
» Данканич Олександра Олександрівна ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕКЛАДУ ЛІНГВІСТИЧНОЇ ТЕРМІНОЛОГІЇ В СУЧАСНІЙ АНГЛІЙСЬКІЙ МОВІ
» Пилипенко Людмила Олександрівна ПОВТОРЕННЯ ТЕМИ «РОЗВ’ЯЗУВАННЯ РІВНЯНЬ» У КУРСІ МАТЕМАТИКИ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі